آخرین اخبار
کد مطلب: 126342
ياداشت/
پتروشيمي لردگان از توسعه تا آسيب زيست محيطي
تاریخ انتشار : 1399/06/13 09:59:41
نمایش : 1198
اخيرا برخي از رسانه‌هاي مجازي در شهرستان لردگان از تلف شدن بيش از ۵۰ راس دام سبک گوسفند و محصولات يک پرورش ماهي قزل آلاي رنگين کمان در روستاي «گرداب» بخش فلارد که در پايين دست پتروشيمي لردگان خبر دادند و گفتند که ورود پساب شيميايي پتروشيمي به منابع آبي روستا، علت مسموميت و تلف شدن گوسفندان و ماهيان است.
به گزارش خبرگزاري سلام لردگان؛ در روزهاي اخير تلف شدن بيش از 50 دام سبک در روستاهاي پايين دست پتروشيمي لردگان واقع در منطقه فلارد نگراني ها در مورد اين مجتمع عظيم صنعتي را افزايش داد.

واحدهاي پتروشيمي از بزرگترين صنايعي هستند که نقش اساسي آنها در اقتصاد کشور غير قابل انکار است و در عين حال تأثيرات بسزايي بر زيست ‌بوم و وضعيت محيطي اطراف خود دارند، تأثيراتي که در صورت عدم مهار و پيش‌بيني پيشگيري هاي مناسب، به طور غالب تخريبي و بسيار خطرناکي همچون ايجاد پساب‌هاي شيميايي، آلودگي صوتي، سوزاندن گازهاي تفکيکي، جمع شدن مواد زائد شيميايي، دفع زباله و مواردي از اين دست، چالش‌ بزرگ زيست محيطي است که معمولاً در کنار واحد هاي نفتي و پتروشيمي پديد مي آيند و در صورتي که مورد بررسي هاي دقيق و استاندارد ساز قرار نگيرند مي توانند چالش آفرين باشند.

بنابراين اگر چه ساخت اين مجتمع عظيم صنعتي يک امتياز بزرگ و گام موثر براي توسعه شهرستان لردگان است اما خطرات احتمالي که محيط زيست اين منطقه را با تهديد مواجه مي کند موجب نگراني بسياري از اهالي و طبيعت دوستان شده است البته اين نگراني ها به اين منظور نيست که ارزش هاي پتروشيمي لردگان را کمرنگ کرد در واقع بسياري از منتقدين معتقدند طراحان و تصميم گيران اين مجتمع صنعتي قبل از شروع به کار ابتدا مي بايست مشکلات زيست محيطي حاصل از فعاليت هاي پتروشيمي را حل مي کردند تا امروز شاهد اين اتفاقات همچون از بين رفتن دام، محصولات کشاورزي و طبيعت اين منطقه نباشيم.

اگر خبر منتشر شده در فضاي مجازي واقعيت باشد بسيار تعجب آور است که چرا مهندسان و طراحان اين غول بزرگ صنعتي راهکاري براي تصفيه پساب هاي آلوده نداشته اند چرا که اگر حوضچه يا سيستم تصفيه پساب وجود دارد پس چگونه اين مشکلات همچون تلف شدن دام هاي سبک در مناطق پايين دست صنايع پتروشيمي لردگان اتفاق افتاده است؟ يا اينکه چگونه اين پساب هاي آلوده به اين راحتي در منابع آبي روستاي هاي منطقه رها شده است؟ اميدواريم مسئولين پتروشيمي لردگان پاسخ قانع کنند و البته منطقي در اين رابطه داشته باشند و هر چه زودتر تدابير لازم براي کاهش آسيب هاي زيست محيطي پتروشيمي شهرستان لردگان بيانديشند.

انتهاي پيام/630 ل

 
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس